Wat is ongerichte (gok)reclame?
Ongerichte reclame is reclame die door iedereen gezien kan worden. Voorbeelden van ongerichte reclame zijn commercials op radio en TV, banners op websites en posters in bushokjes of langs de snelweg. Een substantieel deel van de Nederlandse politiek vindt het niet wenselijk dat gokbedrijven op deze manier in beeld komen bij mensen die er a) niet op zitten te wachten en b) te gevoelig voor zijn.
Het gevolg van legaal gokken: gokreclames en de impact
Het heeft jaren geduurd voordat de wetswijziging die nodig was om online gokken te legaliseren door de Tweede Kamer en Eerste Kamer werd goedgekeurd. De conceptteksten van de wet zijn meerdere malen teruggestuurd naar de betrokken ministeries voor aanvulling of verbetering.
Uiteindelijk resulteerde dit in de Wet Kansspelen op Afstand, kortweg de Wet KOA. Deze wet ging in op 1 april 2022. Vanaf die datum was het voor operators van een online casino’s mogelijk om een vergunning aan te vragen om legaal in Nederland kansspelen aan te bieden.
De kansspelautoriteit, de overheidsinstantie belast met het toezicht op de Nederlandse kansspelmarkt, ontving van vele bedrijven een aanvraag, maar kende in eerste instantie slechts tien vergunning toe.
De eerste vergunningen werden verstrekt aan, in alfabetische volgorde, Bet365, BetCity, Bingoal, GG Poker, Holland Casino, Fair Play Casino, Kansino (toen nog onder de naam Batavia), LiveScore Bet Tombola en TOTO Casino. Zij mochten per 1 oktober 2022 vergund en legaal de deuren van hun digitale casino openen.
Om het legaal gokken onder de aandacht te brengen begonnen met name BetCity, Holland Casino en TOTO met een uitgekiende marketingcampagne die her en der al vrijwel direct voor gefronste wenkbrauwen zorgde.
BetCity presenteerde zich als alternatief voor de welbekende TOTO en zette zich af tegen de bookmaker die al voor 1 oktober 2022 legaal was onder de noemer van een transfertje maken. Om die pay-off kracht bij te zetten strikte het Amsterdamse bedrijf ex-Koning TOTO Andy van der Meyde als uithangbord in. In de reclamecampagne werd als hoofdreden voor de overstap aangehaald dat BetCity in tegenstelling tot TOTO niet van de 1tjes en de 2tjes was, maar van de kennis en de weetjes.
Later volgden niet alleen een andere ex-Koning TOTO in de persoon van Wesley Sneijder het voorbeeld van Van der Meyde, maar maakten ook Sjaak Swart en Wim Kieft reclame voor BetCity.
TOTO maakte ook veel reclame. Zij zetten boegbeelden als oud-voetballer en Wie is de Mol?-kandidaat Nathan Rutjes (neem je rust, speel bewust), model Kim Feenstra en illusionist Hans Klok in voor de promotie van het sportsbook en online casino. Holland Casino Online deed hetzelfde met voormalig politie-woordvoerder Ellie Lust.
Met name op de hoeveelheid aan advertenties van de laatste twee genoemde aanbieders ontstond ophef. Zowel de moedermaatschappij van TOTO (De Nederlandse Loterij) als Holland Casino kent een staatsdeelneming. Achterdochtige mensen zagen hier een doelbewuste actie in. Door in de beginfase van de gereguleerde markt zoveel te adverteren dat de overheid niet anders zou kunnen dan ingrijpen en beperkingen opleggen, zouden TOTO en Holland Casino toekomstige concurrenten minder marketing mogelijkheden geven. Precies dat is met het verbod op ongerichte reclame gebeurd.
Verbod op rolmodellen
Voordat het echter kwam tot een verbod op ongerichte reclame, kwam er eerst een verbod op het gebruik van rolmodellen in casino commercials. Dat betekende dat Andy en Wesley door BetCity moesten worden vervangen door de onbekende Nederlanders Randy en Lesley, gespeeld door wat onbekendere acteurs. TOTO moest hun BN’ers inruilen voor een grote groene gorilla als nieuwe Koning TOTO.
Ondertussen waren er met Bet365, Tombola en Jacks.nl nog drie veelvuldig op radio en televisie adverterende casino’s bijgekomen. De bushokjes in zo’n beetje iedere stad en ieder dorp in Nederland werden gekaapt door nieuwe casino’s als Circus Casino, 711 Casino en Casino777. Het begon voor ons Nederlanders een ietsiepietsie irritant te worden.
Legaal gokken en verantwoord spelen beleid legale aanbieders
Deze tsunami aan reclame, zoals het adverteren door casino’s door tegenstanders ervan genoemd werd, zou kwetsbare groepen zoals mensen met een aanleg voor gokverslaving en jongeren verleiden te gaan gokken. Er zou zo een nieuwe groep van probleemgokkers kunnen ontstaan. Dat was nu net niet de bedoeling van het besluit om gokken te legaliseren.
Nederland heeft jaren de deur voor online gokken gesloten gehouden. Dat zorgde er voor dat mensen die in een online casino wilden spelen bij een buitenlands casino moesten dat in Nederland illegaal was.
Die situatie was alles behalve ideaal. Niet alleen kostte het de Nederlandse schatkist jaarlijks miljoenen euro aan gemiste kansspelbelasting, het zorgde er ook voor dat Nederlandse spelers die behoefte hadden aan hulp niet in beeld waren. Om op een verantwoorde manier te kunnen spelen en illegale aanbieders overbodig te maken, werd de Wet KOA ingevoerd. Legale online casino’s hanteren stortings-, sessie- en saldolimieten om verantwoord spelen mogelijk te maken en te faciliteren. De KSA handhaaft hier streng op.
Om deze kwetsbare groepen te beschermen, maar toch de gestelde doelstelling op het gebied van kanalisatie, het leiden van spelers naar het legale aanbod, te halen is reclame maken voor online casino’s niet helemaal verboden, maar heeft verantwoordelijk minister Franc Weerwind wel besloten om paal en perk te stellen aan ongerichte reclame. “Reclame is nodig om het legale aanbod van online kansspelen kenbaar te maken, zodat mensen niet illegaal spelen. Tegelijk hebben we als overheid ook de plicht om kwetsbare groepen te beschermen tegen de risico’s van online kansspelen. Met dit verbod komen de kwetsbare groepen, in het bijzonder jongeren, minder in aanraking met deze reclames en beperken we de verleiding om aan risicovolle kansspelen te beginnen.”, aldus de minister.
Uit recente cijfers van Ladis blijkt echter ook dat het aantal gokverslaafden is gedaald met 10 procent in 2021 en deze trend zet zich voort in 2022, het eerste volledige jaar dat de gokmarkt in Nederland is gelegaliseerd. Dit is verrassend nieuws, omdat veel mensen hadden verwacht dat de legalisering van de gokmarkt juist zou leiden tot meer gokverslaafden. Het is echter nog te vroeg om definitieve conclusies te trekken en het blijft belangrijk om alert te blijven op mogelijke risico’s van gokken en verslaving.
TopCasinoBonus onderschrijft de visie van de minister en wil door het verstrekken van informatie over casino’s, spelen bij casino’s en casino bonussen bijdragen aan bewustwording van het risico dat aan gokken kleeft, om zo probleem gokken te voorkomen.
Wat is het Besluit ongerichte reclame
Dit verbod houdt in dat online casino’s en bookmakers niet meer mogen adverteren op:
- Televisie (tenzij binnen een aangevraagde en goedgekeurde context)
- Radio
- Dagbladen
- Websites (tenzij binnen een aangevraagde en goedgekeurde context)
- Abri’s
- Busreclame
- Billboards langs de snelweg
- Tankstations
Er is een uitzonderingspositie gecreëerd voor bestaande sponsorcontracten tussen sportclubs en online kansspelaanbieders. Sportsponsoring valt niet onder het besluit ongerichte reclame. Het blijft voor bijvoorbeeld voetbalclubs mogelijk om gokbedrijven als hoofdsponsor vast te leggen.
Het blijkt voor online casino’s wel toegestaan om direct mailings te versturen, op social media actief te zijn en aan affiliate marketing te doen. Online casino’s moeten daarbij hun best doen om er voor te zorgen dat hun boodschap niet zichtbaar is voor jongeren onder de 24 jaar.
Websites moeten bewijzen dat 95% van de bezoekers 24 jaar of ouder is
Affiliates, zoals ook TopCasinoBonus er een is, die willen samenwerken met online casino’s zullen moeten aantonen dat 95% van hun bezoekers ouder is dan 23 jaar. Alleen dan mogen deze websites onder het besluit ongerichte reclame samen blijven werken met online casino’s. Dat kunnen ze onder andere doen met de statistieken uit Google Analytics. Dit is een data-tool die inzicht geeft in heel veel statistieken van een website, waaronder het aantal bezoeken, het aantal unieke bezoekers, maar ook demografische gegevens zoals leeftijden.
TopCasinoBonus hanteert ook een leeftijdsverificatie zodat bezoekers van de website nogmaals geconfronteerd worden met het feit dat de informatie op onze website bestemd is voor spelers van 24 jaar en ouder.
Impact besluit ongerichte reclame voor aanbieders van kansspelen online en offline
De gevolgen van het besluit ongerichte reclame raakt vele partijen. Ten eerste hebben nieuwe(re) online casino’s minder marketing mogelijkheden om zichzelf te presenteren op de Nederlandse markt. Dit zou je uit kunnen leggen als oneerlijke concurrentie ten opzichte van partijen die hun vergunning onder andere voorwaarden verkregen. Daarnaast kan het betekenen dat nieuwe partijen afzien van een vergunningaanvraag.
Voor affiliate websites betekent het een flinke opgave om aan te tonen dat ze aan de eisen voldoen qua bezoekers. Affiliate marketing websites die het op een verantwoordelijke manier werven van nieuwe spelers voor online casino’s hebben wat extra werk met dit besluit ongerichte reclame.
Daarnaast lijken er wat zaken over het hoofd gezien te worden. De beperkingen die worden opgelegd aan casino’s en affiliates lijken van toepassing te zijn op legale online partijen. Offline casino’s en speelhallen vallen niet onder het besluit. Daarnaast blijft het voor illegale casino’s en affiliates die werven voor het illegale aanbod mogelijk om hoge posities in zoekmachines te verwerven en zelfs bij Google te adverteren.
Zijn jongere spelers beter beschermd?
In de basis zou je kunnen stellen dat jongeren en andere kwetsbare groepen beter beschermd worden tegen de verleidingen van het gokken als ze niet of in ieder geval minder geconfronteerd worden met commerciële uitingen van online casino’s.
TopCasinoBonus hecht veel waarde aan verantwoord spelen en het beschermen van jongere spelers in de leeftijd van 18 tot 24 jaar. We zetten ons in om bewustzijn te creëren over de risico’s van online gokken door betrouwbare informatie te verstrekken en spelers voor te lichten over deze risico’s. Ons doel is om mensen bewust te maken van de noodzaak van verantwoord gokken. Daarnaast zijn we trots op ons Keurmerk voor Verantwoorde Affiliates, wat ons verplicht om te werken volgens de code opgesteld door KVA.nl. Dit alles met als doel om op een zo veilig mogelijke manier aandacht te besteden aan verantwoord online gokken en te voldoen aan onze doelstelling.
Stel dat een jongere van 21 jaar wil gaan wedden op sport, en zoekt via Google naar een bookmaker. Op het moment dat deze jongere op een affiliatie website komt zal hij/zij zijn leeftijd moeten bevestigen, gezien zijn leeftijd is de kans groot dat deze jongere bij veel websites geweerd gaat worden. Om aan de nieuwe regels te voldoen moet 95% van de bezoekers 24 jaar en ouder zijn, dus geen toegang. Zal dit de 21 jarige jongere ervan weerhouden om te gaan wedden? Maakt het de toegang tot legaal en beter beschermd gokken makkelijker of moeilijker voor deze leeftijdsgroep?
We concluderen dat hoewel teveel reclame een risico is er tegelijkertijd met de ban op gokreclames het gevaar bestaat dat deze spelers naar het illegale aanbod verdwijnen levensgroot aanwezig. Dan spelen ze niet alleen illegaal, maar zijn ze ook niet in beeld als het fout dreigt te gaan. Het is best mogelijk dat minister Weerwind met dit besluit zijn eigen kanalisatie doelstellingen onderuit heeft gehaald.
TopCasinoBonus vroeg Steven Gillis Vrolijk van het Keurmerk voor Verantwoorde Affiliates om zijn gedachten over de vraagstelling: Zijn jongeren beter beschermd met de nieuwe regels voor reclames online gokken?
“Internetreclame (o.a. zoekmachinemarketing) is een van de weinige acquisitietools waar vergunde aanbieders, onder zeer strikte voorwaarden, nog gebruik van kunnen maken. Het besluit richt zich specifiek op het uitsluiten van jongvolwassenen van kansspelreclame. Operators en affiliates zullen dus ‘muren gaan bouwen’ om de betreffende categorie te weren van wervende uitingen. Het probleem is echter dat het algoritme van Google er niet aan in de weg staat om hoog in de zoekresultaten te komen met illegaal aanbod op Nederlandse zoektermen. Voorbeeld:
Iemand van 19 zoekt ‘top 10 beste online casino’s’. De opgeworpen blokkades bij de legale affiliate sites die hij bezoekt zorgen ervoor dat hij minder snel de informatie kan vinden die hij zoekt. Gemak dient de mens, zeker op het internet, en de 19-jarige komt op een illegale site terecht zonder enige beperking.
Daarnaast is het goed om aan te geven dat het met SEO zo werkt dat als je website veel ‘bouncers’ heeft (mensen die geen zin hebben om hele agewalls te passeren bijvoorbeeld en daarom wegklikken), Google gaat denken dat de pagina wellicht niet relevant is (hoe dat algoritme precies werkt blijft gissen). Ofwel: illegale sites gaan ook nog eens hoger in de zoekresultaten komen.
In ieder geval lettend op de opgeworpen blokkades bij internetreclame zou ik stellen dat jongeren en jongvolwassenen niet per sé beter beschermd zijn.”
Reacties
Zoals met alle politieke besluiten zijn er voor en tegenstanders van het besluit ongerichte reclame. Casino-man Erwin van Lambaart, voormalig directeur van Holland Casino en momenteel werkzaam als directeur van Casino Austria vindt dat er te emotioneel gereageerd wordt op de marketing van online casino’s.
“Als ik naar de Nederlandse situatie kijk, dan begrijp ik de emotie in de politiek en ook de zorgen bij de verslavingszorg. Het is te snel te veel geworden, wat marketing betreft, maar ik ben tegen een reclameverbod zoals dat nu in Nederland wordt uitgevaardigd. Daarmee jaag je mensen het illegale circuit in. Ik vind dat men te rigoureus emotioneel handelt in Nederland als het om regelgeving gaat. Wij willen echt geen geld verdienen aan iemand die in de problemen komt. En wat ik heel vervelend vind, is dat bepaalde partijen roepen dat we bewust een soort Sodom en Gomorra over mensen uitstorten. Dat is pertinent onjuist. Want 99,6 procent van de mensen heeft gewoon een prima tijd en komt niet in de problemen.”
Dat er emotioneel gere(a)geerd wordt wordt ook wel duidelijk als we kijken naar een aantal reacties via Twitter op het verbod:
Weer een stap in de strijd tegen de geldbeluste gokindustrie – en eindelijk af van die irritante reclame: reclame voor online gokken per 1 juli verboden. 👇— Mirjam Bikker
Belachelijk, een commerciële bedrijfstak ontbieden zich zelf te promoten. En wat is er gebeurd met de eigen verantwoordelijkheid van mensen?
— Maarten Kagie (@KagieMaarten)Roberto L. maakte een petitie aan op 13 oktober 2021, deze is veelvuldig gedeeld via Twitter en inmiddels hebben in 7 maanden tijd 1118 mensen deze petitie tegen gokreclames ondertekent. Ondanks de grote media aandacht over gokreclames en het mogelijke negatieve effect, zijn de emoties toch ook weer niet zo groot dat duizenden mensen de petitie hebben onderschreven.
Onze hoop voor de jongeren
Met de nieuwe wetgeving omtrent kansspelen zal de discussie waarschijnlijk enigszins bedaren. Echter, het is belangrijk dat we niet uit het oog verliezen dat jongeren tussen de 18-23 jaar kwetsbaar zijn en extra bescherming nodig hebben. Het is onze hoop bij TopCasinoBonus dat deze groep niet ongewild onzichtbaar wordt door de nieuwe regels en daardoor meer aangewezen is op ongecontroleerde illegale aanbieders van kansspelen. We blijven ons inzetten voor een veilige en verantwoorde gokomgeving voor alle spelers, inclusief de jongeren.
Deze artikelen zouden je ook kunnen interesseren
Henri is een van onze schrijvers en proofreaders. Met een sterke talenachtergrond en veel ervaring in culturele context is hij uiterst geschikt om de kleine details te spotten en onze testen helemaal in orde te maken.
Meer over de auteurVerificatie:
Op waarheid gecontroleerd door: Gokreclames in de ban, besluit verbod ongerichte reclame